Det er cirka 50 000 km skogsbilveger i Norge. I skogstrøkene på Østlandet er det et godt utbygd nett av veger. Engerdal, Innlandet. Foto: John Yngvar Larsson, NIBIO

 

Skogsveger – nybygging og ombygging

Skogsveger er viktige for et effektivt og lønnsomt skogbruk. Ved utgangen av 2020 var det registrert cirka 48 450 km skogsbilveger og 56 550 km traktorveger i Norge. Etter bunnårene rundt 2005, har både nybygging og ombygging av skogsvegene hatt en forholdsvis stor økning.

PER ODD RYGG, LANDBRUKSDIREKTORATET (OPPDATERT 11. MARS 2021)

Bakgrunn

I løpet av tiårsperioden 2011-2020 ble det investert i underkant av 1,95 milliarder kroner av private og offentlige midler til utbygging av nye skogsveger og til ombygging av det gamle skogsvegnettet som ikke inngår i det offentlige vegnettet.

Status

I 2020 ble det investert over 315 millioner kr i skogsveger. Av dette gikk 132 millioner til nyanlegg og 184 millioner til ombygging (Tabell 1). For landet som helhet er 85 prosent av investeringene foretatt på skogsbilveger og 15 prosent på traktor-og vinterbilveger.

TABELL 1: INVESTERINGER I SKOGSVEGER I 2016

Fylke

Skogsbilveger

Traktor- og vinterbilveger

Totalt

Andel, %

Nyanlegg

Ombygging

Nyanlegg

Ombygging

Nyanlegg

Ombygging

Viken og Oslo

18 918

60 137

3 707

774

22 625

60 911

26

Innlandet

9 328

30 757

3 348

158

12 676

30 915

14

Vestfold og Telemark

9 988

25 526

2 961

2 893

12 948

28 419

13

Agder

12 690

14 079

13 144

4 981

25 834

19 060

14

Rogaland

4 847

3 888

3 184

736

8 030

4 625

4

Vestland

13 981

4 461

2 397

-

16 377

4 461

7

Møre og Romsdal

5 983

3 309

1 683

1 209

7 666

4 518

4

Trøndelag

9 644

16 461

1 510

743

11 154

17 204

9

Nordland

10 964

9 877

745

-

11 708

9 877

7

Troms/Romsa og
Finnmark/Finnmárku

1 882

3 503

1 312

253

3 195

3 756

2

Sum

98 224

171 999

33 990

11 747

132 214

183 747

100

Fylkesvise investeringer (i 1000 kroner) i skogsbilveger og traktor- og vinterbilveger i 2020 fordelt på nyanlegg og ombygging. Den oppgitte andelen er fylkets andel av totale investeringer. Kilde: Landbruksdirektoratet.

Sett under ett er skogeiernes investeringer til ombygging av veger større enn de som går til nyanlegg. I skogstrøkene på Østlandet er det allerede et relativt godt utbygd nett av skogsveger, slik at investeringsbehovene framover i disse områdene i stor grad vil være til ombygging av det eksisterende vegnettet. I skogreisingsstrøkene langs kysten, hvor mye av granskogen ble plantet i 1950- og 1960-årene, er det større behov for investeringer til nyanlegg (Tabell 1). Dette er områder som ikke har samme lange tradisjon for skogbruk som på Østlandet, og hvor mye av skogen vil bli hogstmoden i tida framover.

 

Skogsveger er viktige for et effektivt og lønnsomt skogbruk.

Gode skogsbilveger er viktig for en effektiv transport av tømmer fra skog til industri. Foto: Jostein Frydenlund, NIBIO

Utvikling og forklaring

Sammenlignet med nybygging økte den årlige ombyggingen av skogsbilvegene forholdsvis mye i perioden 2011-2020 (Figur 1). Traktorvegaktiviteten har vært noenlunde stabil i samme periode. Som beskrevet tidligere, er det store variasjoner mellom landsdelene.

FIGUR 1: NYBYGGING OG OMBYGGING AV SKOGSVEGER

Nybygging og ombygging av skogsveger (km) i perioden 2011–2020. Kilde: Landbruksdirektoratet.

Datakvalitet

Tallene for kostnader ved nybygging og vedlikehold av skogsveger er basert på veganlegg som ble ferdigstilt og godkjent i meldingsåret. Veganlegg som er påbegynt i meldingsåret er derfor ikke med i oversiktene. Siden byggingen av et veganlegg ofte strekker seg over flere år, vil tallene for ett enkelt år ikke alltid gi et presist bilde av aktiviteten det året.

Datakvalitet: God-middels.