Skogsveger – nybygging og ombygging
Skogsveger er viktige for et effektivt og lønnsomt skogbruk. Ved utgangen av 2020 var det registrert cirka 48 450 km skogsbilveger og 56 550 km traktorveger i Norge. Etter bunnårene rundt 2005, har både nybygging og ombygging av skogsvegene hatt en forholdsvis stor økning.
PER ODD RYGG, LANDBRUKSDIREKTORATET (OPPDATERT 11. MARS 2021)
Bakgrunn
I løpet av tiårsperioden 2011-2020 ble det investert i underkant av 1,95 milliarder kroner av private og offentlige midler til utbygging av nye skogsveger og til ombygging av det gamle skogsvegnettet som ikke inngår i det offentlige vegnettet.
Status
I 2020 ble det investert over 315 millioner kr i skogsveger. Av dette gikk 132 millioner til nyanlegg og 184 millioner til ombygging (Tabell 1). For landet som helhet er 85 prosent av investeringene foretatt på skogsbilveger og 15 prosent på traktor-og vinterbilveger.
TABELL 1: INVESTERINGER I SKOGSVEGER I 2016
Fylke |
Skogsbilveger |
Traktor- og vinterbilveger |
Totalt |
Andel, % |
|||
Nyanlegg |
Ombygging |
Nyanlegg |
Ombygging |
Nyanlegg |
Ombygging |
||
Viken og Oslo |
18 918 |
60 137 |
3 707 |
774 |
22 625 |
60 911 |
26 |
Innlandet |
9 328 |
30 757 |
3 348 |
158 |
12 676 |
30 915 |
14 |
Vestfold og Telemark |
9 988 |
25 526 |
2 961 |
2 893 |
12 948 |
28 419 |
13 |
Agder |
12 690 |
14 079 |
13 144 |
4 981 |
25 834 |
19 060 |
14 |
Rogaland |
4 847 |
3 888 |
3 184 |
736 |
8 030 |
4 625 |
4 |
Vestland |
13 981 |
4 461 |
2 397 |
- |
16 377 |
4 461 |
7 |
Møre og Romsdal |
5 983 |
3 309 |
1 683 |
1 209 |
7 666 |
4 518 |
4 |
Trøndelag |
9 644 |
16 461 |
1 510 |
743 |
11 154 |
17 204 |
9 |
Nordland |
10 964 |
9 877 |
745 |
- |
11 708 |
9 877 |
7 |
Troms/Romsa og |
1 882 |
3 503 |
1 312 |
253 |
3 195 |
3 756 |
2 |
Sum |
98 224 |
171 999 |
33 990 |
11 747 |
132 214 |
183 747 |
100 |
Fylkesvise investeringer (i 1000 kroner) i skogsbilveger og traktor- og vinterbilveger i 2020 fordelt på nyanlegg og ombygging. Den oppgitte andelen er fylkets andel av totale investeringer. Kilde: Landbruksdirektoratet.
Sett under ett er skogeiernes investeringer til ombygging av veger større enn de som går til nyanlegg. I skogstrøkene på Østlandet er det allerede et relativt godt utbygd nett av skogsveger, slik at investeringsbehovene framover i disse områdene i stor grad vil være til ombygging av det eksisterende vegnettet. I skogreisingsstrøkene langs kysten, hvor mye av granskogen ble plantet i 1950- og 1960-årene, er det større behov for investeringer til nyanlegg (Tabell 1). Dette er områder som ikke har samme lange tradisjon for skogbruk som på Østlandet, og hvor mye av skogen vil bli hogstmoden i tida framover.
Utvikling og forklaring
Sammenlignet med nybygging økte den årlige ombyggingen av skogsbilvegene forholdsvis mye i perioden 2011-2020 (Figur 1). Traktorvegaktiviteten har vært noenlunde stabil i samme periode. Som beskrevet tidligere, er det store variasjoner mellom landsdelene.
FIGUR 1: NYBYGGING OG OMBYGGING AV SKOGSVEGER
Datakvalitet
Tallene for kostnader ved nybygging og vedlikehold av skogsveger er basert på veganlegg som ble ferdigstilt og godkjent i meldingsåret. Veganlegg som er påbegynt i meldingsåret er derfor ikke med i oversiktene. Siden byggingen av et veganlegg ofte strekker seg over flere år, vil tallene for ett enkelt år ikke alltid gi et presist bilde av aktiviteten det året.
Datakvalitet: God-middels.